JOM TERJAH~

Selasa, 13 September 2016

RAYA KORBAN 2016




Assalammualaikum,

Selamat Hari Raya Korban semua...

Masak apa raya ni..nama pun raya kan..mesti ada rendang

nasi himpit, dan sebab ada korban

mesti byk daging, sup sudah semestinya..perghh





lov ni penggila daging lembu ke..kambing ke..

apa2 lah kalau orang rahsiakan namanya sume lov bedal..hoho

mcm fmly lov plk, raya korban kami tak pernah masak..


ye, apa2 pun takde..serius ni..pasal tu bila kawan-kawan 

berhajat nak datang raya memang kami tolak. kdg2 tak sempat tolak pun

tapi ada je aktiviti kami di hari raya korban ni..memang xde dekat rumah..

selalunya sebab cuti raya, kami akan balik kampung, ziarah orang tua,

makcik pakcik, sepupu sepapat..haaa cmtu..
Hasil carian imej untuk KARTUN LEMBU KORBAN PIC

mungkin jugak sebab kami ni dulu2 lah ye, orang susah..

ingat lagi masa lov kecik, masa tu tinggal dengan nenek..arwahnya..

tunggu je orang masjid hantar daging korban, kalau ada...

kalau tak kami yang dah siap2 masak nasi atas dapur kayu api ni..

cuma makan nasi, telo n sos..or kicap je..masa tu sos pn mahal


kadang-kadang..bila cucunya merengek nak makan daging..

-lov la tu-

terpaksa lah orang tua tu (nenek) pergi 'tanya' dekat rumah orang

"tadi ada org bg daging korban x kt cni? rumah mkcik xsmpai.."

"ada daging korban lebih ke?"



bila ingat2 balik zaman masa kecik2 dulu bole menangis..

itulah hari kami dapat makan daging..setahun sekali..

tp kdg2 kami xdpt...xsmpai agihannya..kdg2 1 rumah dpt 2-3 bungkus..

buat kata nenek..bukan rezki kami la tu..

nanges2 mkn nasik lauk telo..hahaha xbesyukur ye..

ada jugak lauk.. elok je membesarnya.. :P


smlm lov nmpk satu post kt fb psl daging korban

yg someone ni dpt sampai 2 periuk 1 talam..yang dia sndiri 

xtahu nak buat apa...coz terlalu byk..

entah kenapa...lov yg poyo ni..bole menitik air mata menengoknya..


bukan sebab dengki, cuma terimbas balik hari nenek pergi menagih daging

lov terbayang plak, masih ada lagi ke orang cmtu,

kan elok kalau yg dpt daging melambak2 tu...pergi carik orang2 tua,

org2 yg kurang berupaya, anak ramai...sedekah pd mereka..

sory, tgh taip pn emosi..doa2 xde lg org cmtu ye..ksian..


apa-apa pun, tu semua bergantung pada niat seseorang la ye,

lov cuma nak bersangka baik, semoga bila dia msk daging yg byk2 tu

nanti dia akan sedekahkan kepada jiran2 tetangganya..

in sya alllah..


SELAMAT HARI RAYA KORANG...MAAF ZAHIR BATIN YA... :)                

         


Ahad, 10 April 2016

(SERAM) Komik Magis Manis Coklat Ice Shadow - Rino Mizuho





Assalammualaikum,

Komik Magis Manis Coklat ni ada byk siri..

skrg ni mungkin dah ada dekat 10 buah kot..kot lah..

coz lov xikut sangat, bkn xnk tp xdpt nk follow lah..

 dek kebizian.. :P


ni myb yg pertama magis manis coklat - bitter sweet 


ketiga - xdeeee


kelima - xdeeee 

keenam - xdeeee

ketujuh - xdeeee

kelapan yg skrg ni...ice shadow...

jom bca review lov...
 


dlm ice shadow ni ada 7 tajuk..

gambar dlm ni memang lawa2...


ceritanya lebih panjang, lebih banyak watak

apa pn still sama je ngn episod2 sebelum ni


 sory review xpanjang n xde isi..korang boleh klik je tajuk2 yg lain kt link

lov bg tu...sama je kot reviewnya..harganya RM10.00



tat's all...


papai~~~~





(SERAM) Seloka Germang Anak Jepun - Yasue Imai




Assalammualaikum,

Komik ni dalam warna hitam putih

masa lov beli harganya RM7.50


Ermmm macamana nk review ye...erm rasanya macam ni..

ada lagu2 rakyat utk kanak2 di kebanyakan negara

mcm tu jgk di jepun..tapi disebalik lagu rakyat knk2 tu..

rupa2nya ada kisah22 seram yg pernah terjadi

sehingga terhasilnya lagu tersebut..


haaa fhm x? lol


dlm komik ni pelajar2 ni nk cari dari mn or mcmn terhasilnya lagu2 rakyat ni..

mn asal usul lagu tu sehingga mereka terlibat dlm keadaan/suasana

yg menyeramkan..:P


 gambar dlm ni boleh lah...coz dia lebih byk kesan2 sampingan

kira so2 la cmtu.. huhu


dalam ni ada 6 - 7 tajuk cmtu...

kesan seram tu mmg ada, sedih pn ada jgk...

tapi jgn baca time korang dok sorang2 hoke...


bila baca sorang2 tetibe lov rasa mcm ada org kt belakang lov...

adoii seram mak...sedangkan mak sonsorang je time rehat kt dlm stor.. T_T



OK That all



papai~~~~~

(SERAM) Komik Seringai Malam - Nizam Bachok



Assalammualaikum,

Komik seram yang ni adalah dari penulis kita sendiri..

penulis ni adalah pemenang anugerah PeKomik terbaik 2009

& Ilustrator Manual / digital terbaik 2011



haaaa tgok, byk anugerah yang dimenanginya..

so xrugi kalo korang try karya org tempatan plak..diorg pn byk idea yg

hbt2..cita kt dlm negara kita pn kurang hebatnya..

byk weh kisah2 seram...tu blom kisah lov lg..lol


Harga murah giler...mcm xsetanding plak dgn karya ni..

pelik jugak kenapa harga kayra luar lagi mahal dari nak tempatan..ermmm

RM6.50 je.. 


Tajuk komik ni adalah :

Dari Alam Angker, Seringai Malam

haa tu tajuk penuh dia...



tapi tula...karya org kita ni lukisan dia mcm lukisan komik

bujal,,komik2 dlm surat khabar tu...cara lama..xde mcm real langsung..

opsss sori bukan mengutuk..


lov bole terima je apa pn lukisannya jnji cerita menarik

lagipun dah biasa dengan lukisan org2 kita...so xde apa lah..

myb bg bdk2 skrg agk boring sket la..tgok je gambar tros xnak baca..

 xyah jauh..ank lov pn mls nk baca...sabo jela..


dlm ni ada baca cerita..cerita2 seram tempatan...

kdg2 ada yg kita sendiri pernah lalui..

kdg2 hanya bnda2 yang pernah dimomok2 kan oleh org tua2 dahulu


itu pendapat lov sebagai peminat n pbaca buku ni..

myb pndpt korang lain pula..so itu terpulang pd penilaian setiap org..

apa pn cerita yg ingin disampaikan oleh penulis/plukis sampai..



tat's all



papai~~~


Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang